Työväki maahanmuuttajana: amerikansiirtolaisten erilaisia vaiheita kirjakahvilassa 13.12.2012

Millaista oli amerikansuomalaisten elämä 1900-luvun taitteessa? Millaisia olivat siirtolaisten arki ja aatteet? Professori Markku Kangaspuro (Helsingin yliopisto, Aleksanteri-instituutti) ja Ulla Aatsinki (Jyväskylän yliopisto) keskustelevat Työväen historian ja perinteen tutkimuksen seuran uusimman vuosikirjan Työväki maahanmuuttajana (Väki voimakas 25, 2012) pohjalta. Keskustelua vetää dosentti Marjatta Rahikainen.

Keskustelun jälkeen esitetään Kelly Saxbegin draamadokumentti Under the Red Star (2011, 79 min), joka kertoo suomalaisten siirtolaisten elämästä Kanadassa 1900-luvun alussa.

Tervetuloa Työväenliikkeen kirjastoon
Sörnäisten rantatie 25 A 1, torstaina 13.12. 2012 klo 17.30!

Aiheeseen liittyvää kirjallisuutta: Tilaisuuden Facebook -sivu

Posted in Elokuvat, Kirjat, Uutiset | Kommentit pois päältä artikkelissa Työväki maahanmuuttajana: amerikansiirtolaisten erilaisia vaiheita kirjakahvilassa 13.12.2012

Kössi Kaatra 130 vuotta

Alla oleva esitelmä on pidetty Työväenkirjallisuuden päivillä Tampereella, Työväenmuseo Werstaalla, 1.9.2012. Kolmannen kerran järjestettävän tapahtuman teemana oli tänä vuonna ”Sukupolvien kynänjälki”. Tästä syystä mukana olivat myös työväenkirjallisuuden klassikot, heidän joukossaan Kössi Kaatra, jonka syntymästä tulee tänä vuonna kuluneeksi 130 vuotta.

Kati Launis

Kössi Kaatra 130 vuotta

Esitelmäni kohteena on runoilija Kössi Kaatra, joka, kuten äsken kuulimme ja näimme Pispalan teatterin esittämänä, luki ”Punaisen julistuksen” Tampereen Raatihuoneen parvekkeelta 1. marraskuuta 1905. Kaatra oli tiukasti mukana lakkovuoden mullistavissa tapahtumissa, joita hän myöhemmin kuvasi runoissaan – yhteiskunta oli Kaatran sanoin tuolloin, vuonna 1905, täysin ”mullinmallin” ja sekasorron vallassa, elettiin ”pohjakerrosten aikaa”, kuten hän kirjoittaa runossaan ”Uudistusten aikana” vuonna 1906.

Kössi Kaatra oli tuolloin 23-vuotias tamperelainen runoilijanalku ja itse asiassa nimeltään vielä Kössi Lindström, tai, kuten virallinen nimi kuului, Gustaf Adolf Lindström. Hän virallisti nimekseen aiemman taiteilijanimensä Kössi Kaatran vuosi suurlakon jälkeen, vuonna 1906. Vanhan työväenliikkeen tunnetuimpiin kuuluva, liikkeen hovirunoilijaksikin kutsuttu runoilija Kaatra oli nyt virallisesti syntynyt.

Vuonna 1905 Kaatralla oli jo nimeä työväenliikkeessä sekä runoilijana että lausujana – tuskin häntä muuten olisi julistuksen lukijaksi valittukaan. Hän oli julkaissut runoja työväenlehdistössä. Lisäksi häneltä oli jo ennen lakkoa ilmestynyt kolme runokokoelmaa: Kynnyksellä (1903), Elämästä (1904) ja Runoja (1905).  Suurlakko merkitsi Kaatralle, kuten monelle muullekin vanhan työväenliikkeen runoilijalle, taitekohtaa paitsi poliittisesti myös kirjoittajana. Lakon jälkeisessä aatteellisessa innostuksessa runoja alkoi tulvia työväenliikkeen suurimpaan kustantamoon ”Työväen Sanomalehti Osakeyhtiöön”. Tutkija Aimo Roininen on laskenut, että sisällissodan kynnyksellä työväenkirjailijoita oli noin puolitoista sataa, ja heistä noin puolet julkaisi omia teoksia. Kaatra oli yksi heistä, rinnallaan muun muassa sellaisia kirjailijoita kuin Hilja Liinamaa-Pärssinen, Kössi Ahmala, Elviira Willman, Kondar Lehtimäki ja monia monia muita.

Luon esitelmässäni katseen Kaatran elämään ja tuotantoon sekä siihen, miten rutiköyhälle tamperelaiselle työläispojalle aukeni terävän kynänkäytön avaamana väylä tunnetun runoilijan ja lehtimiehen asemaan. Kirjailijaan voi tarkemmin tutustua lukemalla esimerkiksi Armas Äikiän (Laulaja tulivuoren juurella : Kössi Kaatran elämä ja työ, Kustannus Oy Yhteistyö 1962) tai Hannu Niklanderin (Kössi Kaatran elämää ja lohjalaisvaiheita : 100-vuotisjulkaisu. Lohjan kotis.y. 1982) kirjoittamia Kaatra-elämäkertoja tai – täällä kirjallisuuspäivilläkin näkyvästi esillä olevan – Raoul Palmgrenin kirjoittamaa, varsin kattavaa Kaatra-lukua teoksessa Joukkosydän. Vanhan työväenliikkeemme kaunokirjallisuus I (1966).

Kaatran elämästä ja tuotannosta

Kössi Kaatrasta on erityisen tärkeä puhua juuri tänään ja juuri täällä kahdestakin syystä: hän kuuluu vanhan työväenliikkeen tunnetuihin kirjailijanimiin – on siis yksi lenkki siinä sukupolvien ketjussa, jota täällä hahmotetaan – ja toisekseen hän eli ja vaikutti monissa vaiheissaan Tampereella. Hannu Niklander viittaa lyhyessä elämäkerrassa Kaatraan tamperelaisen kirjailijakoulukunnan ensimmäisenä edustajana. Niklanderin mukaan tamperelaiskirjallisuuteen kuuluu sanomisen selkeys ja arjesta nouseva, työväenaiheinen sisältö. Tässä mielessä Kaatraa voi hänen mielestään pitää jopa ensimmäisenä tamperelaiskirjailijana.

Kössi Kaatra ei kuitenkaan ollut syntyjään tamperelainen. Hän syntyi Lohjalla marraskuussa 1882, pikkukauppias Lindströmin perheeseen. Isä oli kärsinyt tuolloin jo vararikon ja alkoholisoitunut, ja perhettä piti pystyssä uskovainen, tomera äiti.

Kössi Kaatran syntyessä perheellä ei ollut vakinaista asuinpaikkaa. Kaatra kuvaa näitä elämänsä alkuvaiheita omaelämäkerrallisessa romaanissaan Äiti ja poika. Kuvaus köyhäinkorttelista (1924, Hki: Työ). Äiti ja poika on yksi omista suosikeistani Kaatran tuotannon joukossa, viehättävä muisteluteos, johon palaan puheenvuoroni kuluessa useasti. Kaatra luo siinä katseen 1900-luvun alun kovassa liikkeessä olevaan Suomeen, työväenluokan syntyyn, omaan kirjailijaksi tuloonsa ja erityisesti, kuten otsikkokin kertoo, äiti-suhteeseensa. Äidin muistolle kirja on myös omistettu. Äiti ja poika alkaa seuraavalla tavalla:

Kun äidin raskaana velvollisuutena oli synnyttää kuopuspoikansa kivulla, ei perheellä ollut mitään kotia. Isän syntymäkodissa, missä kuopukselle lahjoitettiin henki, ei ollut paljon tilaa, vielä vähemmän arvattavasti sukulaisille, jotka kiersivät maata ja mannerta ja laittoivat lapsia, vaikkei heillä ollut mihin päänsä  kallistaisivat. Ja niin syntyi kuopus kovin huonon tähden alla, kodittomuuden ja turvattomuuden tähden, ja se lähti heitä seuraamaan miten yrittivätkin uurastaa, miten yrittivätkään potkia tutkainta vastaan. (Äiti ja poika, 5.)

1890-luvulla perhe muutti Tampereelle. Näihin aikoihin isä kuoli, ja Kössi-poika joutui olemaan yhtämittaisesti töissä. Hän toimi muun muassa sanomalehdenmyyjänä, juoksupoikana, ravintolapassarina, maalaiskauppiaan apulaisena ja kirjapainotyöläisenä. Myöhemmin hän pääsi konttoriapulaiseksi asianajotoimistoon – ja äiti ilahtui siitä, että poika pääsi ”herran ammattiin”, kirjoittaa Kaatra.

Kaatra luki paljon ja kirjoitti jo nuorena. Ensimmäiset runonsa hän julkaisi vuonna 1902 Työväen joululehdessä, ja esikoiskokoelma Kynnyksellä ilmestyi vuonna 1903.  Runoja kehuttiin, samoin esikoiskokoelmaa, ja Kaatra sai mainetta. Hänestä käytettiin nimitystä ”Tampereen Eino Leino”, millä viitattiin Kaatran alkuvuosien runojen leinolaisen helskyttelevään sävyyn – Leino-lainaus myös aloittaa hänen kokoelmansa Elämästä (1904). Siinä on mukana monia uskonnollissävyisiä aiheita ja ilmaisuja, mikä ei tuolloin ollut mitenkään tavatonta, olihan Raamattu tuttuine kertomuksineen se iso kirja, jonka tunsi myös työväki, toisin sanoen Kaatran lukijakunta. Myös luokkatietoisuus ja luokkataistelu pyrkivät jo pintaan: Kaatra on matkalla sosialistikseksi työväenrunoilijaksi, muttei vielä aivan perillä, kuten suurlakon jälkeen julkaistuissa kokoelmissa. Runoilijan vankkumaton tuki oli Yrjö Sirola, jonka arvostelu Elämästä- kokoelmasta päättyy kannustaviin sanoihin ”Pidä puolesi, Kössi!”.

Lopullinen muutos Kaatran runoudessa tapahtui suurlakon myötä. Yksilöllisestä, leinolaiseksi kutsutusta helskyttelijästä tuli joukkojen runoilija, työväen tuntojen tulkki.

Runokokoelmat Suurlakkokuvia, Murroksessa ja Kyttä ilmestyivät kaikki vuonna 1906, suurlakon innoittamana. Niissä näkyy lakon nostattama hurmio ja paremman toivo, joskin myös pelko siitä, miten vaatimukset lopulta menevät läpi. Elettiin esitelmäni alussa mainittua sekasorron ja mullinmallin yhteiskunnan aikaa; aikaa, jolloin ”pohjakerrosten” on Kaatran mukaan avattava suunsa. Suulakkokuvia-kokoelmaa hallitsee vointonriemuinen, toiveikas ilmapiiri – ollaan tekemässä uutta yhteiskuntaa. Murroksessa-kokoelma taas sisältää sorron ja kurjuuden rajuja kuvauksia: työväki vertautuu orjiin, jotka jauhavat suruja itselleen, ”kurttuja naamaan ja köyryjä selkään”, kuten Kaatra kirjoittaa.

Suurlakon jälkeen Kaatran runotuotanto hiipui. Hänen intonsa kirjoittaa onkin selvästi yhteydessä yhteiskunnan murroskausiin: ”Oikeassa elementissään hän oli aina vallankumouksellisen taistelun vuosina”, kirjoittaa Kaatran elämäkerturi Armas Äikiä. Kaatraa pidettiin tulevien vuosien hiljaisuuden vuoksi ”sammuneena miehenä”. Hän osti tamperelaisen Hämeen kirjakaupan ja kustansi Markan kirjasto -nimistä kirjasarjaa, jossa julkaistiin mm. Jack Londonin, August Strindbergin ja Fjodor Dostojevskin teosten suomennoksia. Markan kirjasto meni konkurssiin 1908. Tämän jälkeen Kaatra oli lehtimiehenä Oulussa, palasi Tampereelle ja kiinnitettiin ohjaajaksi Työväen Teatteriin, jossa hän ohjasi mm. Maksim Gorkin näytelmän Pohjalla. 1910-luvulla Kaatra toimi sekatavarakauppiaana Teiskossa.

Vuonna 1917 Kaatran sammumisen aika oli ohi. Alkoi taas tapahtua ensin Venäjällä ja sitten Suomessa, eikä Kaatra jäänyt sivuun. Hän ilmestyi Tampereelle ja lausui kansankokouksessa vallankumousrunon ”Tulivuori”. Suomen sisällissodan puhjetessa Kaatra oli Oulussa Yrjö Mäkelinin toimittaman Kansan tahdon toimitussihteerinä. Raoul Palmgrenin mukaan hän kirjoitti Oulussa ajanrunoutta: ”viikosta viikkoon, usein jopa päivästä päivään, jatkuu tämä dramaattisten ajantapahtumain kiinteä, kiihkeä ja persoonallisen rehellisyyden leimaama runotilitys”. Kaatrasta oli tullut taisteleva lehtimies.

Oulu jäi sodassa punaiseksi saarekkeeksi valkoisen Pohjois-Suomen sisälle, mutta kukistui nopeasti. Valkoiset olivat merkinneet Kaatran teloitettavien listalle, mutta runoilija onnistui piileskelemään Oulussa kuukausia erinäisillä ullakoilla. Kun olot rauhoittuivat, hän pakeni Tornion pohjoispuolitse Ruotsiin, asettui Tukholmaan ja sai toimitussihteerin paikan Suomen punaista pakolaishallitusta kannattaneesta Viesti-lehdestä. Kaatra avioitui Ruotsissa Jenny Soinion kanssa ja sai kaksi tytärtä. Tuli myös uusi julkaisurypäs: romaani Punaiset ja valkoiset. Kuvaus Suomen luokkasodasta ilmestyi nimimerkillä Henkipatto vuonna 1919, runokokoelma Alhaisolauluja vuonna 1922 ja mainittu omaelämäkerrallinen Äiti ja poika (1924).

Työväenkirjailijaksi tulo

Nyt kun ollaan Työväenkirjallisuuden päivillä, on hyvä hetki pysähtyä kysymään miksi, miten ja millä keinoin Kössi Kaatrasta tuli työväenkirjailija. Miten kirjailijuus pyrki ja pääsi pintaan arjessa, joka kaikesta päättäen oli kovaa kamppailua jokapäiväisestä leivästä?

Ensimmäiseksi piti tietysti olla taito kirjoittaa ja halu sanoa, ja nämä Kaatralla oli. Toinen tärkeä tekijä oli se, että työväenliikkeen oma, porvarillisesta kirjallisuusinstituutiosta erillinen kirjallinen kenttä oli muotoutumassa. Oli kustantamoita ja lehtiä, ja runoilla oli tilausta myös erilaisiin juhlatilaisuuksiin ja kokoontumisiin. Tämä mahdollisti sen, että myös työväen parista tulevat kynäilijät saivat mahdollisuuden julkaista tekstejään – toki työväenkirjailijoiden joukossa oli myös sivistyneistölähtöisiä kirjoittajia, joita Palmgren kutsuu käännynnäisiksi. Tuli toisin sanoen mahdollisuus tulkita maailmaa ”takapihan  näkökulmasta”, kuten Kaatra kertoo tekevänsä. Tämä oli aivan toinen ikkuna, toinen näkökulma maailmaan kuin se, jossa kansaa katsellaan ”pappilan kuistilta”. Näinhän Eino Leino kirjoittaa J. L. Runebergin tehneen kansaa kuvatessaan.

Kaatran miessukupuolestakaan ei ollut haittaa kirjailijaksi tulon kannalta, sillä työväenkirjailijajoukko oli alussa perin miehinen. Raoul Palmgrenin Joukkosydän-teoksen hakemistossa mainitaan 167 kirjailijanimeä, joista vain kymmenen on naisia, ja näistä naisista tunnetuimmat ­ – Hilja Pärssinen, Elviira Willman, Hilda Tihlä ja Hella Wuolijoki – ovat kaikki sivistyneistötaustaisia. Sen sijaan työläistaustaiset naiskirjailijat, naispuoliset Kössi Kaatrat, loistavat poissaolollaan. Yksi syy on varmasti se, että työläisnaisilla oli muuta tekemistä kuin kirjoittaminen.  Vaikuttaa saattoivat myös työväenliikkeen alkuvaiheen miehisyys ja kirjailijuuteen liittyneet, sukupuolittuneet  mielikuvat.

Äärimmäisen tärkeä kirjailijaksi sysääjä oli Kaatran kohdalla luokkatietoisuus, toisin sanoen havahtuminen tietoon siitä, että ei ollut kyse puutteessa elävistä yksilöistä vaan kokonaisesta luokasta, työväenluokasta. Luokkajako ja sen myötä eriarvoisuus ei ollutkaan taivaasta langetettu totuus vaan ihmisten aikaansaama, epäoikeudenmukainen järjestys, joka voidaan kumota. Kaatra kuvaa suurlakon jälkeistä työväenluokan nousua Äiti ja poika -teoksessaan innostavana kokemuksena, jossa herätään tietoisuuteen joukon voimasta: ”Lempo soikoon”, kirjoittaa Kaatra, ”tässä ei ollut kysymyksessä ainoastaan jotkut yksilöt, tässä oli kysymys kokonaisesta luokasta!” Myöhemmin hän jatkaa mullistavan kokemuksen kuvaamista:

Siihen aikaan se [työväenluokka] oli juuri saanut unen silmistään ja alkoi oikoa jäseniään. Vasta voimansatuntoon päässeenä uhkui se ponnistuksen iloa ja voitonvarmuutta. Se astui yht’äkkiä esille huiluin ja sympaalein ja veti vastustamattomasti mukaansa jokaisen, jota vaiva ei vielä ollut ehtinyt runnella loppuun.
Ja yksilöissä tapahtui suuri mullistus. Tässä ei käynyt laatuun kurkoitella oman vasaransa, kehrävartensa, auransa, ompeluksensa takaa järjestelmän armoa. Tänään sait työtä, mutta jos mutisit, sait huomenna lähteä. Tässä oli pyrittävä yhdessä (…) (Äiti ja poika, 97–98.)

Luokkatuntoon herääminen merkitsi Kaatran tapauksessa paitsi uutta yhteisöllistä identiteettiä myös sitä, että hän sai sisällön ja suunnan kirjailijuudelleen. Kaatra kuvaa teoksessaan, miten hän kohta runojen kirjoittamisen aloitettuaan ymmärtää, että yksilön omat huolet eivät riitä runoilun sisällöksi. Apuun tulee luokkakokemus:
Kanteleeseen oli siis saatava uusi kaiku ja se tuli ihan itsestään. Sillä työväenluokka oli kulkenut Runottaren kantapäillä. (…) Ja niin löysi laululahjan saanut poika entisen pienen jumalansa ja jumalattariensa, itsensä ja mielitiettyjensä sijasta, uuden jumalan ja uskon, uskon työhön ja työn siunaukseen, uskon työväenluokan voimaan ja sen asian oikeudellisuuteen, uskon vapauteen ja uuteen maanpäälliseen elämään, jonka voi luoda ja taata vain kahleistaan kirvonnut työväenluokka, tämä siksi, ettei se pyrkinyt yksilön taikka ryhmän, vaan kaikkien työtätekeväin hyvinvointiin. ( Äiti ja poika 1924, 97–98.)

Kaatrasta siis tulee, erityisesti suurlakon tapahtumien myötä, luokan laulaja, joukkojen runoilija. Joukon tuntoa ilmentää myös nimi ”Joukkosydän”, jonka Kaatra antoi julkaisematta jääneelle myöhäiskokoelmalleen ja jonka mukaan Palmgren myöhemmin nimesi tunnetun työväenkirjailijoita koskevan tutkimuksensa. Voikin ajatella, että Kaatra tavoitti ilmauksellaan jotakin olennaista vanhan työväenliikkeen ytimestä.

Lopuksi

Viime vuosina työväen kirjallisen kulttuurin tutkimus on ollut vahvassa nousussa. Muun muassa Elsi Hyttinen ja Kirsti Salmi-Niklander ovat tutkineet 1900-luvun alun työväenkirjallisuutta uusin silmin, Jaana Torninoja-Latola on tutkinut Elvi Sinervoa, ja Hanne Koivisto Raoul Palmgrenia ja muita vasemmistointellektuelleja – muutamia mainitakseni.

Nykyinen kiinnostus työväenkirjallisuutta ja -kulttuuria kohtaan liittynee tutkimusmaailmassa tapahtuneisiin muutoksiin. On kiinnostuttu jälleen luokan merkityksistä ja arjen historiasta. Luokka on kokenut voimallisen uuden tulemisen paitsi tutkimuksessa myös yhteiskunnallisessa keskustelussa – samoin kuin nykyisessä kaunokirjallisuudessa, kuten tutkija Jussi Ojajärvi on osoittanut muun muassa Arto Salmisen, Hanna Marjut Marttilan ja Kari Hotakaisen tuotannon kohdalla. Ja yksi tärkeä osoitus siitä, että työväenkirjallisuus kiinnostaa jälleen, ovat tietysti nämä kirjallisuuspäivät, joilla parhaillaan olemme.

Kössi Kaatra on yksi niistä kirjailijoista, joiden tuotanto kestää mainiosti uuden tutkimuskierroksen. Vaikka hänen tuotantonsa syntyi aivan toisenlaisessa tilanteessa ja toisenlaisessa maailmassa kuin missä elämme nyt, vuonna 2012, väitän, että hänellä on annettavaa myös nykylukijalle. Luokkiin jakautuneesta Suomesta on jo joitain vuosia puhuttu ja kirjoitettu niin valtamediassa kuin tutkimuksessakin. Täältä, Kaatran ja hänen aikalaistensa kirjoituksista, löytyvät nykyisen Suomen historialliset jäljet, pala suomalaisen yhteiskunnan historiaa. Kaatra oli yksi nykyisen luokka-Suomen historiallisista tekijöistä ja kokijoista.

Lisäksi Kaatran omaelämäkerrallinen Äiti ja poika -teos, jota olen edellä siteerannut, on kestänyt mielestäni hyvin aikaa. Se on kulttuurihistoriallisesti kiinnostava katsaus sadan vuoden takaisiin tapahtumiin ja työväenluokan nousuun, mutta myös terävästi ja pilke silmäkulmassa kirjoitettu kaunokirjallinen teos. Se opettaa lukijalleen paitsi luokkataistelun taustoja ja tuntoja myös erilaisuuden sietoa, sopua ja keinoja, joilla luokkien välinen kuilu voidaan ylittää.

Päätän esitykseni tällaiseen lempeän humoristiseen, luokkienvälistä kanssakäymistä ehdottavaan lainaukseen Äiti ja poika -teoksesta. Katkelma sijoittuu kapakan maailmaan. Se oli tuttu maailma Kaatralle lapsuusvuosilta, jolloin hän toimi ravintolan passaripoikana. Kertomuksen pieni poika, Kaatran fiktiivinen minä, kuvaa ravintolan ensin paikkana, jossa luokkaerot piirtyvät selkeinä esiin. Pieni poika katselee, miten ”paremmat ihmiset” (kuten Kaatra kirjoittaa) istuvat omalla puolellaan ravintolassa juomassa kalliita juomia: erilaisia viinejä, konjakkia, rommia, punssia ja likööriä. Heidät tunnistaa siitä, kirjoittaa Kaatra, että he ”saapuivat niin siroina ja nuoltuina, lemahtelivat hajuvesiltä ja saippuoilta ja puhuivat ruotsia” ”Huonommalla puolella” sen sijaan istuu suomenkielinen köyhä kansa ja juo olutta: ”Siellä ei puhuttu ruotsia eikä kainosteltu. Siellä puhuttiin ja vannottiin suomeksi ja juotiin 2000 pulloa olutta kumpaisenakin iltana.” Näin siis Tampereella 1900-luvun alussa.

Kaatran kuvaamaa parempaa ja huonompaa väkeä, ylä- ja alaluokkaisia asiakkaita, siis erottaa monia asia, kuten alkoholijuoman laatu, ravintolan puoli, ulkoasu, tuoksu ja kieli. Yksi asia heitä kuitenkin yhdistää: molemmilla puolilla juodaan liikaa. Kaatra kuvaa, miten humalatila toimii ikään kuin liimana, joka nivoo eriluokkaiset ihmiset hetkeksi yhteen. Tällöin syntyy tila, jossa herrat ja rahvas hetkeksi iloisesti sekoittuvat – kunnes paikalle saapuu poliisi, jonka luokkavainu ei petä. Näin Kaatra kuvaa tuota iloista luokkasekamelskaa Äiti ja poika -teoksessaan:

Mutta yöllä, kun ravintola suljettiin ja kummankin puolen vieraiden oli poistuttava, oli näiden ero haihtunut olemattomiin, kumpainenkin puoli aivan hämmästyttävästi noussut ja laskenut samalle tasolle. Kummankaan puolen vierailla ei ollut paljon koivista tietoa, kumpaisetkin olivat yhtä äänekkään ilon vallassa taikka kukoivat yhtä hartaasti, ylempi kerros oli aikoja sitten alentunut käyttämään suomea, kun taas jotkut alemmista olivat yltyneet näyttämään, että kyllä tässä ruotsia osasivat huonommatkin. Pääasia vain oli, että ylemmät elämöivät kilpaa alemman kansan kanssa. Niin, vieläpä voittivatkin tämän, sillä vaikka ylemmiltä oli herraskaisuus vähin erin illan kuluessa huvennut, oli poliiseilla kuitenkin merkillisen tarkka nenä vaistoamaan, kuka kukin oli, keitä oli kierrettävä, keitä kursailematta korjattava kaupungin sydämeen; ja tietoisuus tästä se aina jossakin määrin hillitsi niitä, jotka huonompi puoli oksensi sisuksistaan. (Äiti ja poika 1924, 48.)

Kati Launis

Katso myös näitä:

Kössi Kaatra on kuollut  – Pois työpöydältä -blogi 15.10.2010
Kössi Kaatra, lemmenlurittelija?  – Pois työpöydältä -blogi 27.2.2011

– Kari Aronpuron essee Montaasiromaani Henkipatto Punaiset ja valkoiset on luettavissa nokturno.orgissa.

Posted in Esitelmät, Seminaarit | Kommentit pois päältä artikkelissa Kössi Kaatra 130 vuotta

The International Newsletter of Communist Studies Online 2012

 The International Newsletter of Communist Studies Online XVIII (2012), no. 25  on ilmestynyt ja vapaasti ladattavissa verkossa:

The new issue, incorporating 421 pages, can be downloaded free of charge at <http://newsletter.icsap.de/home/data/pdf/INCS_25_ONLINE.pdf>. Thanks to our authors, the Newsletter once again can offer a wide range of news, information, studies and materials on the history of communism. Furthermore, it features The International Bibliography of Communist Studies, issue 2011. Covering 991 books from 61 countries and having retrieved 975 relevant articles published during the year 2011 in scholarly journals, the bibliography presents Communist Studies being a major field of research and publication activity within the Humanities. A number of new correspondents are sustaining this huge undertaking. Everyone is encouraged to send us suggestions and contributions and all kind of informational data on the various sections for the 2013 issue, regular bibliographic updates about the national (or international) landscape of publications, as  well as suggestions for article contributions and reviews.

The International Newsletter of Communist Studies (INCS), issued since 1993/1994, focuses on the international research concerning communist and respective left political systems, movements and ideas. Combining the features of a journal and a newsletter, it is aimed at scholars and publicists, archivists and librarians. The multilingual publication accompanies the opening processes of the archives in the East and the West. It regularly contains project presentations, reports on archival openings, problems and projects, an annual bibliography, reviews and presentations of new publications, current events and meetings, a survey of periodicals and online resources. It also publishes materials and articles with a regional, biographical, institutional or cultural focus. A more concise paper edition of INCS is included in the ”Jahrbuch für historische Kommunismusforschung” published by Aufbau Verlag, Berlin (see: <http://www.stiftung-aufarbeitung.de/jahrbuch-fuer-historische-komm!
unismusforschung-3167.html>).

INCS is hosted by the Centre of Contemporary History Potsdam at <http://newsletter.icsap.eu/>, where you can download all the past issues. You are welcome to subscribe to our mailing list, hosted by the University of Cologne (including only a minimal amount of mails per year concerning our calls for papers and tables of contents), at <http://lists.uni-koeln.de/mailman/listinfo/communist-studies-newsletter>. You can also ”like” our Facebook page at <http://www.facebook.com/incomstudies>.

INCS is non-commercial, non-funded, open-access, and only relying on the free activity of the editors and contributors.

Posted in Lehdet, Uutiset | Kommentit pois päältä artikkelissa The International Newsletter of Communist Studies Online 2012

International Journal on Strikes and Social Conflicts – Number 1

Workers of the World. International Journal on Strikes and Social Conflict -lehden ensimmäinen numero ilmestyi heinäkuussa. Lehden julkaisija on The International Association Strikes and Social Conflict  (an Association of institutional and individual members, aims to promote and disseminates studies on labour and social conflicts in an interdisciplinary, global, long term historical and non Eurocentric perspective).

Workers of the World. International Journal on Strikes and Social Conflict aims to be innovative. This journal aims to stimulate global studies on labour and social conflicts in an interdisciplinary, global, long term historical and non Eurocentric perspective. It intends to move away from traditional forms of methodological nationalism and conjectural studies, adopting an explicitly critical and interdisciplinary perspective. Therefore, it will publish empirical research and theoretical discussions that address strikes and social conflicts in an innovative and rigorous manner. It will also promote dialogue between scholars from different fields and different countries and disseminate analyzes on different socio-cultural realities, to give visibility and centrality to this theme.

Ensimmäisen numeron sisältö ja myös tekstit löytyvät kokonaisuudessaan verkosta. (Luettava ja ladattava pdf).  Numerossa on 7 kiintoisanoloista artikkelia:

  • The party as vanguard: The role of the russian social democratic party in strikes in St. Petersburg, 1912–14 Alice K. Pate
  • The prerevolutionary strike movement in Russia, 1912-1916 Kevin Murphy
  • Workers’ strikes in the Paris region in 1968: Continuities and discontinuities. Michael Seidman
  • The significance of the mass strike during the german revolution of 1918-1919 William A. Pelz
  • When the cactus blooms: A century of strikes in Mexico Richard Roman and Edur Velasco
  • Pre-empting new social movements, pioneering social-movement unionism: Australian builders labourers in the 1970s Verity Burgmann and Meredith Burgmann
  • The greek trade union movement in controversy: Against a state-centred approach to labour movement theory Anna Koumandaraki
Posted in Lehdet, Uutiset | Kommentit pois päältä artikkelissa International Journal on Strikes and Social Conflicts – Number 1

Työväki maahanmuuttajana – 2012 Väki voimakas vuosikirja ilmestynyt

Seuran järjestyksessä kahdeskymmenesviides  Väki Voimakas vuosikirja on ilmestynyt. Teemana on työväestö maahanmuuttajana. Pääosa artikkeleista on seuran viime vuoden kesäseminaarin satoa. Kirja on myynnissä Tiedekirjassa (20 €)  ja myös lauantaina Tampereella, Työväenmuseo Werstaalla pidettävän Työväenkirjallisuuden päivän aikana.

Maahanmuutosta on tullut Suomessakin merkittävä poliittinen kysymys. Vähän aikaa sitten Suomi oli köyhä ja syrjäinen maahanmuuton lähtömaa. Lähtijät olivat yleensä työväkeä, liikkeellä paremman elämän toivossa tai kotimaassa ohdattujen ongelmien ajamina. Ymmärrämmekö nykypäivän kysymyksiä paremmin, jos katsomme ensin historian peiliin? Mikä sai suomalaiset ryhtymään maahanmuuttajiksi, ja miten taloudelliset ja poliittiset suhdanteet heittelivät heitä maailmalla? Miten he sopeutuivat vastaanottaviin maihin, ja miten heihin suhtauduttiin? Miten muuttoliike vaikutti työväenliikkeeseen ja yhteiskuntaan kotona ja kaukomailla?

Kirjan artikkelit hakevat vastauksia historiallisen työväentutkimuksen näkökulmasta monen eri tieteenalan voimin. Ajallisesti liikutaan viime vuosisadan vaihteen Amerikan raitilta sotien välisen ajan Karjalan kuumeen kautta Ruotsiin muuton huippuvuosiin ja edelleen nykypäivään. Aineistot ulottuvat tilastoista pilakuviin. Suomalaisten maahanmuuttajien rinnalla analysoidaan maaseudulta kaupunkeihin muuttajien roolia Suomen tiessä pohjoismaiseksi hyvinvointivaltioksi, tutustutaan eteläaasialaiseen tapaan integroitua nyky-Suomen työmarkkinoille ja tarkastellaan kriittisesti Suomen ayliikkeen kykyä vastata maahanmuuton haasteisiin 2000-luvulla.

Kirjan sisällys ja esipuhe/esittely (pdf).

Posted in Kirjat, Uutiset | Kommentit pois päältä artikkelissa Työväki maahanmuuttajana – 2012 Väki voimakas vuosikirja ilmestynyt

Yhdysvaltain ja Kanadan suomalaisten Karjalan-kuumeesta

Blogimme julkaisee Joni Krekolan arvion  teemanumerosta: Victims and survivors of Karelia. Journal of Finnish Studies, Special Double Issue, Vol. 15, Numbers 1 & 2, November 2011.

Punaiseen Karjalaan päätyneiden amerikansuomalaisten kohtalo kahden järjestelmän uhreina sykähdyttää yhä. Alun alkaen siirtolaiset lähtivät etsimään kohennusta elämäänsä lännen kultamailta. Sieltä löytyi useimmille maahanmuuttajien raskaita ja likaisia töitä. Kun kapitalismi yskähteli maailmanpulan aikaan, sosialismin rakentaminen neuvostojen maassa houkutti tuhansia suomalaistaustaisia siirtymään idän ihmemaahan. Paikan päällä selvisi pian, että unelma paremmasta elämästä oli jälleen romuttunut.

Journal of Finnish Studies -aikakauskirjan teemanumero Yhdysvaltain ja Kanadan suomalaisten Karjalan-kuumeesta on tuhti ja tieteellisesti kunnianhimoinen kokonaisuus. Kanadalaisten, suomalaisten ja venäläisten historiantutkijoiden artikkelit lähestyvät aihetta monipuolisesti ja välttäen yksinkertaistavia selityksiä. Kirjoittajat tuntuvat kunnioittavan tutkimuksen kohteena olevia ihmisiä, jotka helposti tulkitaan ideologian sumentamiksi utopisteiksi: yleensä päätös lähteä punaiseen Karjalaan oli ankarissa olosuhteissa tehty rationaalinen valinta.

Siirtolaistutkimuksessa on tapana erotella vetäviä ja työntäviä tekijöitä, jotka ovat johtaneet muuttopäätöksiin. Karjalan-kuumeessa työntäviä voimia olivat suuren lamankauden aiheuttama massatyöttömyys, joka kohteli kaltoin varsinkin siirtolaisyhteisöjä. Monet suomalaiset olivat Pohjois-Amerikassa työnantajien inhoamia ammattiyhdistysaktiiveja, lakonlietsojia ja kommunisteja. Puolet Kanadan kommunistisen puolueen jäsenistöstä oli 1920-luvun puolivälissä suomalaistaustaisia. Osa poliittisista rettelöitsijöistä (700 suomalaista) yksinkertaisesti karkotettiin Kanadasta kovempien aikojen koitettua. Työvoimapulasta kärsinyttä Neuvostoliittoa kapitalismin lama ei hetkauttanut: ammattitaitoiset työläiset toivotettiin tervetulleeksi punaiseen Karjalaan 1930-luvun alussa.

Amerikansuomalaisella vasemmistolehdistöllä oli tärkeä rooli Karjalan-kuumeen syntyvaiheessa. Neuvostoliiton kehityksestä ja mahdollisuuksista kirjoitettiin innostuneesti, eivätkä paluumuuttajien realistisen katkerat kuvaukset saaneet palstatilaa. New Yorkiin ja Torontoon perustetut rekrytointikeskukset organisoivat värväyksen. Kuume ei hellittänyt, vaikka osa lähtijöistä palasi pian maitojunalla takaisin. Värväykseen liittyi propagandaa ja katteettomia lupauksia, joilla ei kuitenkaan voi selittää koko ilmiötä. Pohjois-Amerikasta työntävät sosiaaliset ja yhteiskunnalliset tekijät olivat vähintään yhtä voimakkaita kuin Karjalaan vetävät poliittisemmat voimat.

Suomalaisten nostaminen Karjalan johtoon oli edellytys ammattitaitoisen amerikansuomalaisen työvoiman värväämiselle. Päätöksen tehtiin 1930-luvun alussa Moskovan keskuksessa, mutta ongelmia aiheutti se, että niiden takana seisoivat vilpittömästi vain Skp-johtajat. Kun heidän asemansa Karjalan johtajina sittemmin kyseenalaistettiin, lakkasi myös amerikansuomalainen siirtolaisuus.

Siirtolaiset joutuivat punaisessa Karjalassa sopeutumaan alkukantaisiin olosuhteisiin: pääkaupunki Petroskoi oli likainen syrjäkylä, jonka kadut olivat päällystämättömiä ja harvoin valaistuja. Tulijoille osoitetut asumukset olivat alkukantaisia parakkeja, joissa yhdessä huoneessa saattoi asua useampi perhe. Asuntopula oli yksi neuvostomaan teollistamisvaiheen pullonkauloista, eikä ongelmaa kyetty ratkaisemaan, vaikka surkeista oloista raportoitiin päättäville elimille. Kun tulijat ymmärsivät byrokratian tehottomuuden, he rakensivat itse omat talonsa, joita on sittemmin arvostettu esimerkiksi Petroskoin laadukkaimpina. Keskitetty ravinnon jakelu, säännöstely ja ruoan surkea laatu oli toinen suuri järkytys: ateriat unelmien maassa eivät vastanneet edes amerikkalaisen työttömän päiväannosta.

Kulttuurisokki oli niin kova, että osa tulijoista häipyi saman tien Suomeen tai takaisin rapakon taakse. Siksi arvokkaan työvoiman sopeutumista koviin olosuhteisiin pyrittiin helpottamaan. Ravintoannokset olivat paikallisille räätälöityjä kiintiöitä suurempia ja ulkomaalaisia varten oli oma kauppansa (Insnab), josta sai – tai olisi pitänyt saada – vaatimattomia mutta kuitenkin laadukkaampia tuotteita. Etuoikeutettu asema aiheutti luonnollisesti kaunaa paikallisten keskuudessa.

Amerikansuomalaiset olivat tulleet rakentamaan punaista Karjalaa, ja heidän panoksensa olikin merkittävä esimerkiksi metsätyömenetelmien kehittämiselle ja tietyille työpaikoille kuten Petroskoin suksitehtaalle. Siirtolaiset valittivat ankeita olojaan mutta toisaalta panivat merkille aidon työinnostuksen ja neuvostomaan teollistamisvaiheen tekemisen meiningin, joka ei aina ollut pelkkää Stalinin propagandaa. Mutta kun raataminen ei tuottanut kohentuvaa elintasoa, ideologia oli totisesti koetuksella.

Periaatteessa myönteinen suhtautuminen Neuvostoliiton ulkomaalaisiin alkoi muuttua 1930-luvun puolivälissä, mistä alkaen myös maasta poistuminen alkoi hankaloitua. Turvallisuusviranomaiset olivat suhtautuneet ulkomaalaisten värväämiseen alun alkaen vastahakoisesti. Pikkuhiljaa epäilys alkoi kohdistua kaikkiin rajaseutujen vähemmistökansallisuuksiin, mukaan lukien suomalaiset. Irina Takalan kirjoittama artikkeli ”ison vihan” osumisesta amerikansuomalaisiin on kokoelman tarkimmin dokumentoitu osuus, jossa käydään läpi terroriaaltojen mielivaltaisuus. Stalinin terrori perustui turvallisuuselin NKVD:n määräämiin etnisiin kiintiöihin, joita paikalliset viranomaiset Karjalan tapauksessakin pyrkivät vielä korottamaan. Ihmisiä katosi – osa lopullisesti, osa vuosiksi vankileirien saaristoon – ja sekä suomalaiset että amerikansuomalaiset yhteisöt lamaantuivat. Karjalassa vaikutti 1930-luvun loppupuoliskolla noin 4500–5000 pohjoisamerikkalaista siirtolaista, joista 739:n (15 %) on todistettu saaneen tuomion terrorivuosina. Amerikansuomalaisten osuus kaikista punaisen Karjalan suomalaisista terroriuhreista on niin ikään 15 prosenttia.

Karjalan-kuume päättyi, kun neuvostomaan portit suljettiin ulkomaalaisilta. Punaiseen Karjalaan kadonneiden amerikansuomalaisten dramaattiset kohtalot unohtuivat vuosikymmeniksi. Maineenpalauttamisiinkin ryhdyttiin vasta 1980-luvulla, kun Neuvostoliitto jo natisi liitoksissaan. Vaikeneminen ei tietenkään ole ihme, sillä stalinismi kohteli Amerikan emigrantteja paljon pahemmin kuin kapitalismi konsanaan.

Kaikkein tulisieluisimmat lähtivät Amerikoista neuvostomaahan jo 1920-luvun alkupuolella. Mikko Ylikangas kertoo artikkelissaan amerikansuomalaisten perustaman Kylväjä-kommuunin hämmästyttävän tarinan. Kylväjä nousi kuin tyhjästä Donin alueen loppumattomille aroille ja kelpasi jo muutaman vuoden kuluttua malliksi paikallisille viljelijöille. Kommuunissa pyrittiin puhdasoppiseen kollektiiviseen neuvostoelämään: kaikki oli yhteistä, tuotto kerättiin pääasiassa yhteiseen rahastoon ja kullekin jäsenelle jaettiin hyödykkeitä hänen tarpeidensa mukaan. Pian jouduttiin siirtymään kannustavampaan palkkaukseen, sillä ihanneyhteisössä oli aina toisten työstä hyötyjiä. Uskoa koettelivat myös satovaihtelut, vitsaukset kuten malaria sekä paikallisten vastahankainen suhtautuminen mutakuopista kukoistukseen kohonneisiin utopisteihin.

Menestystä selitti läntisen maatalousteknologian taitava hyödyntäminen sekä pienyhteisön jakama arvopohja: Kylväjän työläiset olivat itse valinneet elämäntapansa ja todistaneet sen toimivuuden. Siksi päätös hylätä mallikelpoinen kommuuni vuosikymmenen lopussa ja siirtyä uuteen yhteisöön punaiseen Karjalaan kummastuttaa. Irtioton taustalla oli kulttuurisia syitä, sillä kielitaidottomuus eristi Kylväjän väen ympäröivästä neuvostoyhteiskunnasta. Uusi yritys Hiilisuolla Petroskoin kupeessa saatiin myös toimimaan, kunnes onni kääntyi samanaikaisesti bolshevikkien kansallisuuspolitiikan kanssa. Hiilisuon lehmikarja kuoli myrkytykseen, mikä valpastutti paikalliset turvallisuuselimet. Terrori niitti sittemmin synkkää satoaan myös mallitilalla.

Journal of Finnish Studies -erikoisnumeron vahvuus perustuu artikkelien laatijoiden vankkaan ammattitaitoon. Markku Kangaspuron ja Samira Saramon toimittama kokonaisuus muodostaa jouhevasti etenevän kaaren, jonka kaikki osat puolustavat paikkaansa; artikkeleissa ei ole häiritsevää päällekkäisyyttä. Tutkimusten lähdepohja on monipuolinen ja tutkijain ote kriittisen vertaileva. Teemanumeron sisältö totisesti antaa katetta lehden takasivun luonnehdinnalle Karjalan-kuumeesta yhtenä ”20. vuosisadan suurimmista inhimillisistä tragedioista”. Tarina on surullinen mutta samalla kansallisesti tärkeä osa sekä Suomen, Yhdysvaltain ja Kanadan että Venäjän historiaa.

 Joni Krekola

Posted in Kirja-arvostelut | Kommentit pois päältä artikkelissa Yhdysvaltain ja Kanadan suomalaisten Karjalan-kuumeesta

Under Red Star dokumenttifilmin esitykset Suomessa

Draamadokumentti Under the Red Star (2011, 72 min) esitetään torstaina 23.8. kello 18
Työväenmuseo Werstaalla. Elokuva kertoo suomalaisten siirtolaisten elämästä Kanadassa 1900-luvun alussa. Pääosissa ovat Elena Leeve ja Jussi Nikkilä. Ohjaaja ja käsikirjoittaja Kelly Saxberg sekä tuottaja Ron Harpelle ovat elokuvan esityksessä Werstaalla läsnä.
Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Under the Red Star eli Täällä Punatähden alla kuvaa tapahtumia suomalaisten asuttamassa
Thunder Bayssa Kanadassa. Tapahtumien keskipisteenä on suomalaisten työväentalo, Finnish
Labour Temple. Dokumentissa kuvataan arkistofilmien, valokuvien ja näyteltyjen kohtausten
avulla taistelua kohti oikeudenmukaista yhteiskuntaa. Suomalaisyhteisön toiminta ja
sosialistiset pyrkimykset jättivät jälkensä Kanadan poliittiseen historiaan. Elokuva
perustuu suomalaisia siirtolaisia ja suomalaisten naisten kohtaloita Kanadassa tutkineen
professori Varpu Lindströmin tutkimuksiin.

Under the Red Star -elokuvan on käsikirjoittanut ja ohjannut Kelly Saxberg. Kanadalainen
Saxberg  on tehnyt pitkän uran dokumentaristina. Hänet tunnetaan muun muassa palkitusta
dokumentistaan ”Letters from Karelia”, joka kertoo kanadansuomalaisten siirtolaisten
kohtaloista Neuvosto-Karjalassa 1930-luvulla.

Under the Red Star sai syksyllä 2011 ensi-iltansa Bay Street Film Festivalilla Kanadassa,
missä se voitti yleisön valitseman parhaan elokuvan palkinnon. Dokumentin kesto on 72
min, ja esityskielenä on englanti, osin suomi. Elokuva esitetään Suomessa Werstaan
lisäksi 17.8. Kemijärvellä, 24.8. Turussa ja 27.8. Helsingissä. Ohjaaja Kelly Saxberg ja
tuottaja Ron Harpelle osallistuvat kaikkiin näytöksiin.

Helsingin UNDER THE RED STAR – näytös pidetään Eduskuntatalolla 27.8. klo 16. Sisään
pääsee vain KUTSULLA. Jos haluat kutsun, lähetä nimesi ja sähköpostiosoitteesi pian:
anna.kajander@helsinki.fi.

HUOM HUOM HUOM HUOM

HELSINGIN Under the Red Star-esityksen PAIKKA ja AIKA on MUUTTUNUT. Esityspaikka on Elokuvateatteri ORION, (Eerikinkatu 15, Kamppi). Esityksen päivämäärä on sama, kuin ennalta ilmoitettu, eli ma 27.8., mutta se alkaa KLO 17.

Tilaisuuteen on vapaa pääsy, erillistä kutsua ei enää tarvita. Voit siis vapaasti tuoda mukanasi ystäviä ja sukulaisia, joita tämä mielenkiintoinen osa amerikansuomalaisuutta ja työväenhistoriaa kiinostaa.

Lisätietoja elokuvasta: Agora online (Lakehead University, Canada)

Under Red Star -elokuvalla on myös oma Facebook-sivustonsa ja tässä vielä lyhyt Youtube-pätkä elokuvan tekemisestä kesällä 2010:

 

Posted in Elokuvat, Uutiset | Kommentit pois päältä artikkelissa Under Red Star dokumenttifilmin esitykset Suomessa

Eläketurva osana sosiaaliturvaa

Blogimme julkaisee professori Pirjo Markkolan hieman muokatun puheenvuoron, jonka hän piti Matti Hannikaisen ja Jussi Vauhkosen kirjoittaman historiateoksen Ansioiden mukaan. Yksityisalojen työeläkkeiden historia, SKS 2012,  julkistamistilaisuudessa 7.3.2012.

Matti Hannikaisen ja Jussi Vauhkosen kirjoittama historiateos Ansioiden mukaan. Yksityisalojen työeläkkeiden historia julkistettiin Helsingissä 7.3.2012 pidetyssä seminaarissa. Vaikka kirja on syntynyt tilaustyönä, se on perusteellinen tutkimus, jossa työeläkkeitä tarkastellaan niiden historiallisessa kontekstissa.

Lähes kuusisataasivuinen järkäle on tärkeä käsikirja, jossa eläkejärjestelmän monimutkainen ja poliittisesti hy vin moniin kysymyksiin kietoutuva historia käydään tarkasti läpi. Suomalaisen yhteiskunnan historiaa tutkivalle ja opettavalle se on ”must have”-teos.

Minulla oli ilo kommentoida tätä tutkimusta heti tuoreeltaan julkistamisseminaarissa. Tilaisuudessa esitettiin kolme pyydettyä puheenvuoroa, joista osalleni lankesi teoksen tarkasteleminen teeman ”turva” kautta. Muut teemat olivat raha ja oikeudenmukaisuus. Etukäteen toivottiin, että reflektoisin kirjan esiin nostamia ajatuksia. Tehtävä oli sikäli kiitollinen, että Ansioiden mukaan nostaa esiin monia ajatuksia, jotka liittyvät sekä turvaan että rahaan ja oikeudenmukaisuuteen.

Kirjaa lukiessa ymmärtää monia asioita, muun muassa sen, miksi eläkejärjestelmää on ollut vaikea remontoida. Kirjoittajat kuvaavat yhtäältä jännitettä kansaneläkejärjestelmän ja työeläkejärjestelmän välillä, toisaalta he tuovat esiin eri poliittisten tahojen ja työmarkkinaosapuolten erilaiset intressit. Lisäksi he osoittavat, miten eläkeratkaisut ovat usein kietoutuneet ihan muihin kysymyksiin: politiikan agendalla vaikkapa työllisyys, tuottavuus ja talouskasvu tai aivan muita sektoreita koskevat asiat ovat usein nousseet eläkekysymyksen edelle tai se on kytketty osaksi poliittisia valtataisteluita.

Työeläkkeiden historiaa lukiessa ymmärtää myös, että ihanteista ja tavoitteista on helppo puhua, kun ei tarvitse ajatella rahaa, mutta pelkkä puhe rahastakaan ei riitä. Ihanteet ja tavoitteet ohjaavat sitä, mihin rahaa voidaan käyttää, halutaan käyttää ja ehkä jopa käytetään. Siksi muustakin kuin rahasta pitää puhua.

Turva on hyvin myönteinen käsite, jonka synonyymejä ovat esimerkiksi suojelus, tuki ja suoja. Toisinaan väitetään, että ”turvallisuus, turva, on yksi ihmisen perustarpeista”. Samalla se ei ole mikään yksinkertainen asia. Turvan kääntöpuolena ovat riskit ja uhat. Miltä meitä suojataan ja turvataan? Eläkekysymyksen yhteydessä turvattavana on ennen kaikkea toimeentulo. Mistä toimeentulon turva rakentuu, kun ihminen ei pysty enää elättämään itseään työnteolla tai hänen työuraansa pidetään jo riittävän pitkänä. Suomalaisessa yhteiskunnassa työ ja toimeentulo rakentuvat eri tavoin elämänkaaren eri vaiheissa ja eri elämäntilanteissa.

Hannikaisen ja Vauhkosen kirja saa miettimään, mistä vanhuudenturva on aiemmin rakentunut. Ennen kansaneläkettä ja työeläkkeitä vähävaraisten ”työurat” olivat pakosta pitkiä. Sen jälkeen keskeisimpiä turvan tuottajia olivat perhe, työnantaja ja seurakunta. Jokaisen seurakunnan oli määrä huolehtia omista köyhistään, joilla ei ollut muuta turvaa. Lisäksi esimerkiksi käsityöläisillä esiintyi jonkin verran keskinäiseen apuun perustuvia järjestelyjä.

Omien tutkimusteni takia tästä kirjasta tulee mieleeni köyhäinhoidon/vaivaishoidon historia. Se saa minut ajattelemaan tamperelaisia köyhäinhoidon asiakkaita, teollisuuskaupungin vanhuksia 1800/1900-lukujen vaihteessa. He asuivat esimerkiksi lastensa kanssa tai jakoivat asunnon muun henkilön kanssa ja muuttivat usein, mikä kertoo siitä, että asuinkulut joustivat, kun kulutuksessa ei ollut muuta joustonvaraa. Tamperelaisvanhukset harjoittivat torikauppaa, kutoivat sukkia, myivät leipiä, hoitivat lapsia, hankkivat muita sivuansioita, mutta silti he eivät tulleet toimeen ansiotuloillaan vaan joutuivat turvautumaan kunnalliseen köyhäinhoitoon. Mahdolliset muut, vähemmän kunnialliset elinkeinot (esimerkiksi viinanmyynti) eivät näy köyhäinhoidon aineistoista, koska niistä ei tietenkään kerrottu viranomaisille.

Köyhän vanhuksen kohtalona – hyvänä tai huonona – oli myös vaivaistalo, köyhäintalo, kunnalliskoti. Vaivaistalojen ankeus oli yleisesti käytetty argumentti työväenliikkeen retoriikassa. Vaivaistalot olivat työväestölle sekä retoriikkaa että todellisuutta. Maaseudulla käytetty syytinkijärjestelmä ei sekään turvannut tilattoman väestön vanhuutta. Ongelma ei ollut mitätön: 1900-luvun vaihteessa lähes puolet maatalousväestöstä kuului niin sanottuun tilattomaan väestöön.

Varsinkin Matti Hannikaisen osuudesta käy ilmi suomalaisen yhteiskuntahistorian keskeinen jännite, joka kiteytyy kirjassa käytettyyn käsitteeseen ”teollistuva agraariyhteiskunta”. Siinä agraari köyhyys muuttui hyväksytystä olotilasta (tai olotilasta johon alistuttiin) ongelmaksi, se alettiin käsitteellistää ongelmana. Samaan aikaan urbaani köyhyys miellettiin teollistuvan yhteiskunnan ongelmaksi. Tässä murroksessa keskinäisen avun periaatteesta rakentui sosiaalivakuutus. Se oli uusi periaate, joka haastoi köyhäinhoitoon ja vaivaisapuun perustuvan turvan, turvaamisen. Muun muassa invaliditeettivakuutuskomitea (1908) edusti Suomessa tätä uutta periaatetta, jossa teollistuvan agraariyhteiskunnan sosiaalista turvallisuutta jäsennettiin.

Sosiaaliturva on suhteellisen uusi käsite, joka on ajoitettu 1930-luvulle, jolloin esimerkiksi USA:n (1935) ja Uuden-Seelannin (1938) sosiaaliturvalaeissa sosiaalivakuutus ja sosiaalihuolto pyrittiin yhdistämään yhtenäiseksi järjestelmäksi. Sosiaaliturvan piiriin kuuluu tässä ajattelussa työkyvyttömyys, jota sairaus, vanhuus, vammaisuus tai tapaturmat aiheuttavat. Työeläkkeet liittyvät politiikkaan, jonka tarkoitus on taata sosiaalisten riskien uhkaamille ihmisille toimeentulo joko sosiaalivakuutuksen, sosiaaliavustuksen tai sosiaalihuollon avulla.

Teos Ansioiden mukaan paljastaa monia turvaan liittyviä historiallisia jatkumoita. Historiallisia jatkumoita esiintyy kysymyksissä, joissa köyhäinhoito, eläkkeet ja hyväntekeväisyys kietoutuvat toisiinsa. Varhaisessa yhteiskuntapolitiikassa köyhäinhoidon ja hyväntekeväisyyden nöyryyttävyyden tilalle pyrittiin rakentamaan eläkejärjestelmä. Silti sosiaalihuollon, sosiaalivakuutuksen ja sosiaaliavustusten suhde jatkuu. Tästä hyvä esimerkki on työttömyyseläke, jossa nämä suhteet taas kietoutuivat.

Kaikesta huolimatta sosiaaliturvan historiassa eläkkeet edustavat jatkumossa keskeistä katkosta. Katkos tulee ajatuksesta, jonka mukaan työntekijällä on oikeus eläkkeeseen ja sitä kautta kunnialliseen vanhuudenturvaan. Turva, raha ja oikeudenmukaisuus ovat työeläkkeiden historian tarpeellisia elementtejä, joita tarvitaan myös tulevaisuudessa.

Ansioiden mukaan on erinomainen teos työeläkejärjestelmän historiasta. Sen rinnalle ja sen jatkoksi toivon tutkimusta vanhuuden sosiaalihistoriasta. Väestön ikääntyminen tai ikääntyvä väestö esitetään suurena haasteena, johon sekä eurooppalaisen yhteiskuntapolitiikan että yhteiskuntatutkimuksen pitäisi pystyä vastaamaan. Tässä yhteydessä olisi oikein perusteltua tehdä seikkaperäistä tutkimusta ikääntyvän väestön arjesta ja sen historiasta 1900- ja 2000-lukujen Suomessa.

Pirjo Markkola

Posted in Kirja-arvostelut | Kommentit pois päältä artikkelissa Eläketurva osana sosiaaliturvaa

Kuriton suutari valittiin vuoden 2012 parhaaksi työväentutkimukseksi

Suodenjoki tarkastelee ärhäkän suutari Lindholmin näkökulmasta työväenliikkeen nousua Urjalassa. Kyläoriginellin elämän rekonstruointi niukoin lähtein on työn vahvaa antia. Tutkimuksen tarkka paikalliskuvaus viehättää, kun sitä voi lukea Väinö Linnan Pentinkulman kuvaus mielessään.

Tutkimus,  Kuriton suutari ja kiistämisen rajat. Työväenliikkeen läpimurto hämäläisessä maalaisyhteisössä 1899-1909 tarkastelee ansiokkaasti työväenliikkeessäkin lopulta sivuraiteelle joutuvan järjestöihmisen toiminnan kautta 1800-luvun lopun ja 1900-luvun alun murrosta paikallisyhteisössä. Palkintoraati arvosti luontevaa ja oppinutta tapaa keskustella ja kommentoida aiempaa ulkomaisen ja kotimaisen tutkimuksen kanssa. Työn ansiona on mikrohistoriallisen otteen soveltaminen Suomen ja kansanliikkeiden tutkimuksen suuriin teemoihin. Historian ja perinteen tutkimuksen ote on tutkimuksessa vahva.

Vuoden Työväentutkimus -raati on myöntänyt kunniamaininnan Johanna Annolalle väitöskirjasta Äiti, emäntä, virkanainen, vartija. Köyhäintalojen johtajattaret ja yhteiskunnallinen äitiys 1880-1918, joka tarkastelee naisvaltaisen ammatinsynnyn ja köyhäinhoidon käytäntöjen muotoutumista.

Työväenperinne ry valitsee vuosittain parhaan työväentutkimuksen. Vuorovuosina palkinnon saavat harrastelijatutkijat ja ammattitutkijat. Nyt on valittu paras tieteellinen työväentutkimus vuosilta 2010-2011.

Palkinto jaettiin työväenperinnepäivänä jota vietetään Anna Wiikin syntymäpäivänä 5. maaliskuuta. Anna Wiik toimi arkistonhoitajana Työväen Arkistossa vuosina 1918-1941 ja Kansan Arkistossa vuosina 1946-1948. Anna oli työläiskodin tytär, joka liittyi jo nuorena työväenliikkeeseen ja luki ylioppilaaksi aikuisella iällä.

Blogimme onnittelee lämpimästi seuran hallituksen jäsentä merkittävästä palkinnosta.

***

Katso myös Kansan Uutisten verkkolehden Suutari Lindholm on väitöstyön päätähti

Posted in Uutiset | Kommentit pois päältä artikkelissa Kuriton suutari valittiin vuoden 2012 parhaaksi työväentutkimukseksi

CALL FOR PAPERS: Työläisurheilusta työpaikkaliikuntaan

Työväen historian ja perinteen tutkimuksen seuran (THPTS) kesäseminaari Työväenmuseo Werstaalla Tampereella 27.–28.8.2012

Tämä vuosi on suurten urheilutapahtumien vuosi. Lontoon olympialaiset ja jalkapallon EM-kisat sekä jääkiekon MM-kisat ja yleisurheilun EM-kisat Helsingissä saavat ihmiset jälleen innostumaan urheilusta ja toivottavasti myös omasta liikkumisestaan. THPTS:n kesäseminaarin teemana on tänä vuonna liikunta ja urheilu aina 1900-luvun alkuvuosikymmenien työläisurheilusta nykypäivän työpaikkaliikuntaan.

Urheilu ja liikunta koskettavat useimpien elämää tavalla tai toisella. Osallistumme seurojen liikuntatarjontaan tai treenaamme yksilöllisesti. Joillekin työpaikkaliikunta saattaa olla tärkeä osa kunnon ylläpitoa mutta myös henkisen virkistäytymisen ja yhteisöllisyyden muoto. Toisaalta työttömyys ja työn teettämisen uudet muodot johtavat siihen, että yhteiskunta jakaantuu tässäkin kohden niihin, joille työnantaja tarjoaa liikuntamahdollisuuksia ja niihin, jotka jäävät ulkopuolelle. Osa väestöstä ei varsinaisesti urheile laisinkaan vaan harrastaa hyötyliikuntaa esim. pyöräilemällä työmatkat. Urheilu saattaa kiinnostaa joitakin vain kannatusmielessä. Urheilulle on tullut myös uusia kulttuurisia ja taloudellisia merkityksiä, joita seminaarin toivotaan tuovan esiin.

Pyydämme tutkijoita osallistumaan seminaariin esitelmillä, joissa käsitellään urheilua ja liikuntaa perinteisistä ja uusista näkökulmista. Esitelmät voivat käsitellä esimerkiksi seuraavia teemoja:

–          Mikä liikuttaa laajoja väestönryhmiä? Miten väestö pysyy hyvässä kunnossa?

–          Työläisurheilun merkitys, urheilun ideologiset ja poliittiset ulottuvuudet

–          Työporukoiden kisailun ja liikunnan perinne, puulaaki- ja työpaikkaliikunta

–          Urheilu journalismissa, kirjallisuudessa, kuvataiteessa, musiikissa, ajanvietepeleissä

–          Massatapahtumien ja fanikulttuurin uudet ja vanhat muodot

–          Liikunta ja urheilu välineurheiluna ja muodin muokkaajana

–          Julkisen sektorin liikuntainvestoinnit ja urheilu liiketoimintana

Seminaariin toivotetaan tervetulleiksi tutkijat esittelemään tutkimustuloksiaan. Esitelmien pituus on 20 minuuttia + 10 minuutin keskustelu. Seminaari on esiintyjille maksuton, matkat ja majoitus korvataan.

Lähetä enintään yhden liuskan mittainen abstrakti esitelmäsi sisällöstä viimeistään 26.3.2012 Kirsi-Maria Hytöselle (kirsi-m.hytonen@jyu.fi). Valinnasta tiedotetaan huhtikuun 2012 aikana.

Seminaarin pohjalta toimitetaan valituista esityksistä artikkelikokoelma, joka ilmestyy vuonna 2013.

Lisätietoja: Matti Hannikainen (matti.hannikainen@helsinki.fi) ja Erkki Vasara (erkki.vasara@helsinki.fi)

Posted in Seminaarit | Kommentit pois päältä artikkelissa CALL FOR PAPERS: Työläisurheilusta työpaikkaliikuntaan