Ajatuksia Palmgren-seminaarista

Tämä Hanne Koiviston kirjoitus on alunperin julkaistu Turun yliopiston kulttuurihistorian blogissa 19.1.2012.

Jatko-opiskelijoille suunnatussa kulttuurihistorian Joulukoulussa puhuttiin tammikuun 13. päivänä kulttuurin käsitteestä. Professori Hannu Salmi esitteli 1800-luvun lopun ja 1900-luvun alun Suomessa esiin nousseita näkemyksiä siitä, mitä kulttuurilla ja kulttuurihistorialla tarkoitettiin. Kulttuuri ymmärrettiin toisaalta hengen viljelynä ja toisaalta kansanelämän täysin konkreettisen puolen kuvauksena. Joissakin yhteyksissä puhuttiin kulttuurista kansakunnan sisäisenä elämänä ennen valtion muodostamisen vaihetta. Lamprechtilaisuus toi mukaan kiinnostuksen kollektiivisiin ilmiöihin, tosin Gunnar Suolahti (ent. Palander) kiinnitti huomionsa myös aikakauteen, elämänmuotoihin ja yksilön kuvaamiseen sen osana – ”ei henkilö yksin vaan aikansa väräjävästä elämästä yhtenä sirpaleena”.

Tämä kulttuurihistorian varhainen vaihe ohitettiin suomalaisessa historiantutkimuksessa kuitenkin nopeasti, Salmen mukaan jo 1936, jolloin ensimmäinen versio Suomen kulttuurihistoria-teossarjaa julkaistiin. Tutkijoiden mielenkiinto alkoi yhä enemmän suuntautua kulttuurisista ilmiöistä ja kansanomaisesta elämänmuodosta yksilöiden tutkimiseen ja muille historian osa-alueille. Kulttuurihistoriasta ei enää puhuttu, vain Åbo Akademissa sitä opetettiin kansanomaisen kulttuurin sisältöisenä.

Hannu Salmen esitystä kuunnellessani tajusin, miten selvästi suomalainen vasemmistolainen kulttuurikriitikko ja teoreetikko Raoul Palmgrenin 1930- ja 1940-lukujen kirjoitukset suomalaisen kulttuurielämän historiasta jäsentyivät omaan aikaansa. Palmgren oli seurannut 1920- ja 1930-lukujen historioitsijoiden kirjoittelua ja omalta osaltaan jatkanut näiden ajatusten kehittelyä edelleen – ja omalla tavallaan. Mutta koska Palmgren suuntautui niin vahvasti marxilaisen kulttuuriteorian luomiseen ja sitä soveltavaan historiankirjoitukseen, ovat tutkijatkin keskittyneet sen tutkimiseen ja ehkä pitäneet vähemmän merkittävänä hänen tulkitsemistaan historiatieteestä käydyn, kulttuurihistoriaa koskeneen aikalaiskeskustelun kontekstissa.

Palmgren eniten luetussa teoksessa Suuri linja. Arwidssonista vallankumouksellisiin sosialisteihin. Kansallisia tutkielmia (1948) nousee esille monia ajatuksia, jotka jatkavat 1900-luvun alun kulttuurista ja kulttuurihistoriasta käytyä keskustelua. Niitä ovat ajatukset aikakauden ja ihmisen suhteesta : toisaalta aikakausi tuottaa ihmisen kaltaisekseen, mutta toisaalta jotkut yksilöt – tässä tapauksessa radikaalin sivistyneistön edustajat – voivat tehdä siitä tietoisen irtioton, asettua ajalleen antiteesiksi ja ”temmata ajan ratasta eteenpäin”. (vrt. Friedell) Näin syntyvän radikaalin kansallisen projektin Palmgren halusi nostaa esiin ja asettaa sen perustaksi tulevalle kulttuurille. Palmgren tiedosti hyvin kulttuurisen hegemonian merkityksen ja katsoi, että tähän asti kansallista perintöä oli käytetty vääristellen porvarillisiin tarkoitusperiin. Sen vuoksi kansallinen perintö piti vallata koko kansalle. Toisaalta myös kansan piti sivistyä, jotta se voisi jatkaa sitä. Kansansivistystyön ideaali vei Palmgreninkin ajatusta eteenpäin.

Kulttuuri oli Palmgrenille osa elämän kokonaisuutta, sidoksissa konkreettisiin olosuhteisiin, jotka loivat elämän ja toiminnan edellytykset kulloisenakin aikana. Kulttuuri oli aina yhteydessä yhteiskunnallisiin ja poliittisiin trendeihin. Tutkimuksen tehtävänä Palmgren näki elämän eri toimintamuotojen  keskinäisten suhteiden selvittämisen ja vaati tutkijalta historiallista suhteellisuuden tajua.

Palmgrenin kulttuurikäsityksessä on muitakin kiinnostavia elementtejä, jotka yhdistävät hänet aikakauden varhaiseen kulttuurihistoriaan. Hän puhui aikakauden ihmistyypeistä, etenkin aktiivisen älymystöläisen tyypistä aikakauden ihmisen tiivistymänä (vrt.  Suolahti). Hän oli kiinnostunut kulttuurin muodoista (vrt. Huizinga) ja etsi innostusta saksalaisen ekspressionistisen taidehistorioitsija Hausensteinin ajatuksesta, jonka mukaan kukin yhteiskunnallisen vaihe luo oman muotokielensä. Palmgren katsoi, että uusi sosialistinen kulttuuri loisi myös  uuden muotokielen taiteelle ja kirjallisuudelle.

Vaikka Palmgrenia pidetään maassamme vasemmistolaisen kulttuuriteorian ja työläiskirjallisuuden merkittävänä tutkijana, hänen kirjoituksensa eivät ole olleet paljoa esillä 1980-luvun Palmgren-renessanssin jälkeen, jolloin hänen tekstejään julkaistiin uudelleen ja jolloin hän itse julkaisi lukuisia teoksia. Viime viikolla hänen monipuolinen elämänsä nousi kuitenkin hetkeksi valokeilaan –  Palmgrenin kunniaksi järjestettiin Helsingissä, Työväenliikkeen kirjastossa 12.1.  100-vuotisseminaari. (nauhoite seminaarista osoitteessa: http://www.tyovaenperinne.fi/?p=243. Tilaisuudessa Palmgrenia arvioitiin niin vasemmistointellektuellina (Hanne Koivisto), poliittisena kannanottajana (Ilkka Liikanen, Erkki Tuomioja), lehtimiehenä (Kari Sallamaa) kuin kirjallisuudentutkijana (Pertti Karkama) kriitikkona (Jaana Torninoja-Latola) sekä kirjastonjohtajana (Kirsti Lumiala). Puhumassa oli paitsi Palmgrenin ajattelua tutkineita, myös niitä, jotka kertoivat hänestä ihmisenä. Häntä muistettiin isänä (Nina Palmgren), ystävänä, esikuvana (Peter von Bagh). Tilaisuuden tunnelma oli innostunut, tuntui kuin Palmgren olisi itsekin ollut paikalla – ja tavallaan hän olikin, sillä Palmgrenista tehdyt tv-haastattelut ja valokuva-esitys olivat katsottavissa kaiken aikaa. Vitriineissä esiteltiin hänen käsikirjoituksiaan ja kirjojaan. Kirjaston hyllyissä oli osa Palmgrenin suuresta kotikirjastosta. Satapäinen yleisö kuunteli ja keskusteli, Koiton Laulu lauloi työväenlauluja.

Päivän kuluessa kävi ilmi, että Palmgrenia pitäisi tutkia lisää – etenkin kun Kansan arkistossa oleva 130 arkistolaatikon Palmgren-kokoelma on nyt tutkijoiden käytössä ja tarjoaa lisävalaistusta hänen elämäänsä. Virisikin ajatuksia hänen poliittisen osallistumisensa tutkimuksen tarkentamisesta, mutta myös uuden elämäkerran kirjoittamisesta.  Aika näyttää nyt otollisemmalta Palmgrenin tutkimiseen kuin pitkään aikaan. Luokka-käsitteen paluu tutkimukseen ja kiinnostus tavalliseen ihmiseen – kansaan ja työväkeen, elämän arkeen ja köyhyyteen on saanut etenkin nuoret tutkijat etsiytymään työläis- ja työläiskirjallisuuden tutkimuksen pariin. Myös Palmgrenin mittavat työläiskirjallisuushistorian teokset herättävät kiinnostusta. Työläiskirjallisuuteen perehtynyt tutkija Kati Launis (Kotimainen kirjallisuus) avaa artikkelissaan Joukkosydäntä, Palmgrenin tunnetuinta työläiskirjallisuushistoriateosta  osoitteessa: . Elsi Hyttisen väitöskirja työläiskirjailija Elviira Willmanista valmistuu tänä keväänä niinikään Kotimaisessa kirjallisuudessa. Myös vasemmistoälymystöä tutkitaan. Sinervon sisarusten maailmankatsomuksesta tekee Jaana Torninoja-Latola väitöskirjaa Suomen historiassa ja vasemmistoälymystön identiteettikysymyksistä allekirjoittanut Kulttuurihistoriassa.  Kiinnostava yhteensattumako, että kaikkien tutkijoiden kotipesä on Sirkkalan kampuksella – jo tämä tarjoaa tulevaisuudessa mahdollisuuksia vuorovaikutukseen, ehkäpä joskus yhteisiin hankkeisiinkin!

***

Työväen historian ja perinteen tutkimuksen seura on juuri  julkaissut uuden verkkokirjana  ja kirja kerrallaan painettuna kirjana saatavissa olevan teoksen:

Hanne Koivisto, Politiikkaa, erotiikkaa ja kulttuuritaistelua – Kirjoituksia suomalaisesta vasemmistoälymystöstä 1930-luvulla, Työväen historian ja perinteen tutkimuksen seura, Helsinki 2011, 340 s.

Teos on saatavissa sekä verkkoversiona että painettuna kirjana:

1. Verkossa se on julkaistu YUDU-palvelussa. Klikkaa tästä niin pääset lukemaan kirjaa. Sivun vaihtaminen tapahtuu sivun alareunan “hiirenkorvaa” klikkaamalla.

2. Voit myös ladata itsellesi pdf-version.

3. Painettua kirjaa myy Unigrafian verkkokirjakauppa. Hinta 28,00 € + postikulut.

Posted in Seminaarit | Kommentit pois päältä artikkelissa Ajatuksia Palmgren-seminaarista

Politiikkaa, erotiikkaa ja kulttuuritaistelua

Työväen historian ja perinteen tutkimuksen seura on juuri  julkaissut uuden verkkokirjana  ja kirja kerrallaan painettuna kirjana saatavissa olevan teoksen:


Hanne Koivisto, Politiikkaa, erotiikkaa ja kulttuuritaistelua – Kirjoituksia suomalaisesta vasemmistoälymystöstä 1930-luvulla, Työväen historian ja perinteen tutkimuksen seura, Helsinki 2011, 340 s.

Artikkelikokoelman kohteena on 1930-luvun radikaali vasemmistoälymystö, joka toimi Helsingissä Akateemisen Sosialistiseuran, Tulenkantajien seuran ja kirjailijaryhmä Kiilan piirissä. Kirjoitusten keskushahmoksi nousee opiskeluvuosiaan elänyt Raoul Palmgren aatetovereineen, joita olivat mm. Jarno Pennanen ja Helmer Adler. Artikkeleiden aihepiirit liikkuvat politiikasta ja kulttuuritaistelusta intellektuellin tehtävien ja identiteettikysymysten pohdiskeluun. Vasemmistoälymystön naisia, kuten Kaisu-Mirjami Rydbergiä ja Katri Valaa tarkastellaan poliittisina puhujina, runoilijoina sekä seksuaalisen suvaitsevuuden esitaistelijoina.

”Sivistyneistökäännynnäisten” lisäksi huomiota saavat myös työväestöstä lähteneet työläisintellektuellit. Vasemmistointellektuelleista tuli yhteiskunnan ja kulttuurin rajojen koettelijoita, mutta myös rajojen
väliin putoajia. Vasta sotien jälkeen he pääsivät toteuttamaan näkemyksiään politiikassa ja kulttuurielämässä. 30-luvun ankarat vuodet saivat Palmgrenin 30-luvun kuvissa sankarillisen hohteen.

Artikkelikokoelman kirjoittaja FL Hanne Koivisto toimii Kulttuurihistorian lehtorina Turun yliopistossa, avoimen yliopiston opetuksessa. Hän valmistelee väitöskirjaa suomalaisen vasemmistoälymystön identiteettikysymyksistä 1930-1950-luvuilla.

 

Teos on saatavissa sekä verkkoversiona että painettuna kirjana:

1. Verkossa se on julkaistu YUDU-palvelussa. Klikkaa tästä niin pääset lukemaan kirjaa. Sivun vaihtaminen tapahtuu sivun alareunan “hiirenkorvaa” klikkaamalla.

2. Voit myös ladata itsellesi pdf-version.

3. Painettua kirjaa myy Unigrafian verkkokirjakauppa. Hinta 28,00 € + postikulut.

Posted in Kirjat | Kommentit pois päältä artikkelissa Politiikkaa, erotiikkaa ja kulttuuritaistelua

Hannu Salaman Siinä näkijä missä tekijä -kirja tv-elokuvana 12.2.2012

Helsingin Sanomat kertoi näyttävästi viime lauantaina  (14.1)  koko sivun kirjoituksessaan Hannu Salaman kirjan elokuvasovituksesta:

Pispalan sissi räjäyttää jälleen

Tänä vuonna on kulunut 40 vuotta Hannu Salaman huippuromaanista Siinä näkijä missä tekijä. Elokuva jatkosodan Pispalasta ja vastarinnasta saa ensi-iltansa helmikuussa. 

Kirjoituksessa viitataan myös Sakari Selinin panokseen kirjan synnyssä: “Hän (Salama) pyrki tallentamaan tosielämän rujouksineen. Siihen oli kannustaniut muutama aikalainenkin, kuten sabotaasiryhmään kuulunut Sakari Selin, 1940-luvun naapuri Pispalasta. “Kunhan et kaunistele tapahtumia ja asioita”, Selin evästi 1960-luvulla.” (HS – 14.1.2012)

Elokuva esitetään TV1:ssä sunnuntaina 12.2.2012 klo 21.05 ja uusintama maanantaina 13.2 klo 22.30.

Sakari Selinin oma versio sodanaikaisista tapahtumista on kirjattu hänen  kirjaansa “Kun valtiopetos oli isänmaallinen teko – Nuoret sodassa Hitleriä vastaan”, jonka seuramme on julkaissut. Teos on saatavissa sekä painettuna kirjana että ilmaisversiona netissä.

Posted in Uutiset | Kommentit pois päältä artikkelissa Hannu Salaman Siinä näkijä missä tekijä -kirja tv-elokuvana 12.2.2012

Joukkosydän – työväenkirjallisuuden ohittamaton klassikko

Raoul Palmgren: Joukkosydän I – II. Vanhan työväenliikkeemme kaunokirjallisuus. Porvoo – Helsinki, Werner Söderström Osakeyhtiö 1966. 566 + 544 s Blogimme Klassikkosarjan kolmas kirja-arvio kirjoittajana Kati Launis.

Mikä on se suomalaisen työväentutkimuksen klassikko, jonka kirjallisuudentutkija ensimmäisenä noukkisi hyllystä käteensä? Vastausta ei tarvitse kauaa pohtia. Etsimättä mieleen tulee Raoul Palmgrenin kaksi laajaa teoskokonaisuutta Joukkosydän I–II. Vanhan työväenliikkeemme kaunokirjallisuus (1966) sekä Kapinalliset kynät I–III. Itsenäisyysajan työväenliikkeen kaunokirjallisuus (1983–1984).

Kaksiosainen Joukkosydän, johon kirjoituksessani keskityn, on kansiin koottu Suomen vanhan työväenliikkeen (1895–1918) kirjallisuuden historia. Palmgren nostaa teoksessaan esiin kymmenittäin kirjailijanimiä, jotka useimmille nykyihmisistä sanovat kovin vähän tai eivät mitään. Kaarle Halme, Arvid Mörne, Sointulan ihanneyhteiskunnan johtajat Matti Kurikka ja A. B. Mäkelä, Elvira Willman, Yrjö Sirola, Hilda Tihlä, Konrad Lehtimäki ja Kasperi Tanttu kuuluivat kaikki työväenliikkeen kirjailijakaartiin. Joukko oli satapäinen: Suomessa oli sisällissodan kynnyksellä noin 150 työväenkirjailijaa, joista lähes kahdeksankymmentä julkaisi omia teoksia.

Teoksen nimi, Joukkosydän, on työväenliikkeen tunnetuimpiin runoilijoihin kuuluneen Kössi Kaatran julkaisematta jääneen runokokoelman nimi. Se viittaa oivaltavasti tutkittavana olevan ilmiön keskeisiin tunnuspiirteisiin: yhteisöllisyyteen ja tunnepitoiseen aatteellisuuteen. ”Kaiken kaikkiaan”, kirjoittaa Palmgren esipuheessa:

(…) on kysymys kirjallisuus- ja aatehistoriallisesta kokonaisuudesta, jonka  persoonalliset taiteelliset huiput ovat tosin harvalukuiset, mutta joka kollektiivisessa     runsaudessaan ja ideologisessa yhtenäisyydessään on kirjallisuudessamme  ainutlaatuinen ja ilmeisesti koskaan toistumaton ilmiö, heijastuma työväenliikkeestä sen dynaamisimman joukkovoiman ja väkevimmän aatteellisuuden vaiheessa.

Tiedon aarreaitta

Vastikään satavuotisseminaarissa juhlittu Raoul Palmgren (1912–1995) oli monipuolisen elämäntyön tehnyt mies. Hän oli kirjallisuuden professori, kirjastonjohtaja, toimittaja ja kriitikko, jota arvostettiin yli puoluerajojen. Palmgren oli mukana lähes kaikissa 1930-luvun kulttuurisissa ryhmittymissä, kuten Tulenkantajissa, Kiilassa ja Akateemisessa Sosialistiseurassa. Hän toimi Vapaan Sanan päätoimittajana ja loi vasemmistolehdistön linjaa tunnuslauseenaan ”Tosiasiat ovat parasta propagandaa”. Tämän jälkeen hän toimi Kemin kirjastonjohtajana ja vuodesta 1968 kirjallisuuden professorina Oulussa.

Kaksiosainen Joukkosydän ilmestyi väitöskirjaa Työläiskirjallisuus (1965) seuraavana vuonna, joskin työ oli esipuheen mukaan pantu alkuun jo 1939. Joukkosydän koostuu kirjailijoittain tai kirjailijaryhmittäin nimetyistä luvuista. Ensimmäinen osa sisältää laajan johdannon ja tämän jälkeen 1890-luvun kirjallisten tienraivaajien (muun muassa Esa Paavo-Kallion ja Matti Kurikan) esittelyn. Tätä seuraavat routavuosien uudet nimet työväenliikkeen kirjallisuudessa, sellaiset kuin Yrjö Mäkelin, Hilja Liinamaa-Pärssinen ja Kössi Kaatra. Lopuksi esittäytyvät suurlakkovuosien uudet kirjailjat: Kaarle Halme, Ture Janson ja Amerikkaan siirtyneet Santeri Mäkelä, Aku Päiviö ja Moses Hahl.

Teoksen toinen osa esittelee työväenkirjailijat suurlakkovuosista vuoden 1918 sotaan. Ensimmäisessä luvussa ovat mukana muun muassa Hella Wuolijoki, Kaarlo Uskela ja Konrad Lehtimäki. Toinen luku tuo valokeilaan sota- ja vallankumousvuosien kirjailijat Algot Untolan, Jali Joutsenen ja Kasperin Tantun.

Palmgrenin teos on tieto- ja detaljipaljoudessaan tutkijan aarreaitta. Pedantti, pikkutarkka tekotapa voi tosin tuntua rasittavalta tai sitten ei. Joka tapauksessa teos on työtä karttamattoman tutkijan tuotos, sillä Palmgren on käynyt läpi valtavan aineiston ja kartoittaa sitä perinpohjaisesti. Häntä ei syyttä kutsuttu ”yhden miehen tutkimuslaitokseksi”. Tarkkuus näkyy siinä, miten hän taustoittaa aihettaan laajalti 1800-luvun jälkipuolen ja 1900-luvun alun yhteiskunnallisiin tapahtumiin, työväenliikkeen sivistystoimintaan ja aatemaailmaan. Se näkyy pitkissä, seikkaperäisissä kirjojen juonireferaateissa, joista nykylukijan on helppo poimia teosten keskeisiä teemoja.

Palmgren myös kiinnittää tutkimansa ilmiön, työväenkirjallisuuden, Suomen kirjallisuuden ”punaiseen loimeen”. Tämä Juhani Aholta lainattu ilmaus tarkoittaa kansankuvauksen yhteiskuntakriittistä linjaa, joka lähtee kirjoittamattomasta kirjallisuudesta ja kulkee Aleksis Kiven ja Minna Canthin kautta työväenkirjailijoihin. Työväenkirjallisuuden synty saa siten ympärilleen kontekstin, johon se kiinnittyy.

Tekotavan pedantti ote näkyy myös loppuviitteiden valtavassa määrässä. Oma Joukkosydämeni on tarralaputettu nimenomaan loppuviitteiden kohdalta. Niissä on valtava määrä arkistoihin, lehtiin ja aikalaishaastatteluihin pohjaavaa tietoa, jonka käsiin saaminen nykytutkijalle olisi joko mahdotonta tai vaatisi huomattavasti pidemmän ajan kuin yksikään projekti nykyään kestää. Palmgren tiedosti urakkansa laajuuden itsekin, sillä jälkisanoissa hän omistaa teoksen vaimolleen ja lapsilleen ja lupaa ”katuvin mielin”, että ”en vastedes enää kirjoita näin paksuja kirjoja; en ainakaan ihan lähiaikoina”.

Yksi klassikouden piirre, niin vaikeasti kuin ne ovatkin määritettävissä, on se, miten teos kestää aikaa. Miten se kestää uusia lukukertoja, uusia teoreettisia paradigmoja, toisenlaisia, monenlaisia ”lukulaseja”? Joukkosydämen arvo on nimenomaan tarkassa dokumentoinnissa sekä kirjallisuushistorian marginaaliin jääneen ilmiön ja unohdettujen nimien esiin nostamisessa. Kun teosta katsoo nykylasein, kritisoitavaakin löytyy. Voi pohtia sitä, olisiko joku muu kuin kirjailijoittain etenevä lähestymistapa tuonut ilmiön ja erityisesti sen yhteisöllisyyden paremmin esiin. Entä oliko naispuolisia työväenkirjailijoita todella vain kymmenen? Tämä määrä naisnimiä nimittäin löytyy teoksen 167 kirjailijanimeä sisältävästä indeksistä.

Työväenkirjalija Elvira Willmania tutkinut Elsi Hyttinen puolestaan on nostanut esiin ongelmat, joiden eteen joudutaan, kun määrittelyn lähtökohdaksi otetaan kirjailijan tausta. Väitöskirjassaan Työläiskirjallisuus (1965) Palmgren nimittäin asettaa työläiskirjailijalle tiukan kriteerin: hänellä tulee olla köyhälistöläinen alkuperä.Tällöin käsitteen ulkopuolelle rajautuisivat esimerkiksi kolme tunnetuinta naisnimeä – Hilja Pärssinen, Elvira Willman ja Hilda Tihlä – jotka tulivat työväenkirjallisuuden kentälle sivistyneistön piiristä. Joukkosydämessä on mukana sekä köyhälistötaustaisia ”työläiskirjailijoita” että sivistyneistötaustaisia ”käännynnäisiä”, jotka ovat omaksuneet työväenliikkeen ideologian. Kirjailijan tausta pysyy kuitenkin edelleen tärkeänä määrittelyn kriteerinä. Hyttinen kysyy aiheellisesti, voiko autenttista köyhälistökokemusta koskaan jäljittää ja voiko se toimia työläiskirjailijan kriteerinä. Hänen mukaansa työläiskirjailijaksi voi lukea ne kirjailijat, jotka (taustasta riippumatta) tekevät eroa porvarilliseen kirjalliseen kenttään ja toimivat nimenomaan työväenliikkeen kirjallisella kentällä.

Työväenkirjallisuus nyt

Vanhan työväenliikkeen kirjallisuus ei ole Palmgrenin jälkeen ollut erityisen suosittu aihepiiri kirjallisuudentutkijoiden keskuudessa ennen kuin aivan viime vuosina. Poikkeuksena on Aimo Roininen, jonka teos Kirja liikkeessä. Kirjallisuus instituutiona vanhassa työväenliikkeessä (1895–1918) (1993) on laaja esitys työväenliikkeen kirjallisuuskäsityksistä. Toki muutkin tutkijat ovat sivunneet aihepiiriä tai tutkineet työväenkirjailijoiksi luettavia kirjailijoita.

Notkahdukseen on varmasti monia syitä. Luokkaproblematiikka ylipäätään ei kuulunut tutkimuksen suosikkiaiheisiin 1960–1970-lukujen ”kulta-ajan” jälkeen. Nythän hiljaisuus on murtunut, ja luokka kiinnostaa jälleen sekä yhteiskuntatieteilijöitä että humanisteja ja on muutenkin ajankohtainen, poliitikkojen puheissa ja sanomalehtien palstoilla toistuva aihe. Työväenkirjallisuuden poliittisuus – sillä sitähän se pääosin on, fiktion muotoon kirjoitettua ja työväenaatteelle tyypillistä herraviharetoriikkaa hyödyntävää politisointia – on myös saattanut karkottaa tutkijoita. Lisäksi metodi, lukutapa, vaikuttaa: sadan vuoden takaista työväenkirjallisuutta tutkivan olisi hyvä olla kiinnostunut kirjallisuudesta ensisijaisesti historiallisessa mielessä, aikansa kulttuurisena ilmiönä, mikä rajaa osan tutkijoista pois. On myös mahdollista, että Palmgren teki työn niin perusteellisesti kahdessa teossarjassaan, että aihe on tuntunut jollain lailla sinetöidyltä.

Viime aikoina on kuitenkin tapahtunut muutosta, ja työväenkirjallisuus on palannut kartalle. Työväenkirjallisuuden päivä -tapahtuma on järjestetty Tampereella jo kahtena vuonna (http://www.tkm.fi/tkp/). Tutkijoista Kirsti Salmi-Niklander on nostanut esiin (niin ikään Palmgren oppaanaan) Kössi Ahmalan ja Kasperi Tantun elämää ja tuotantoa ja heidän toimintaansa Helsingin sosialidemokraattisen nuorisoseuran epämuodollisessa Decamerone-klubissa. Elsi Hyttinen puolestaan on tutkinut Elvira Willmanin elämää ja kirjallista tuotantoa.

Uuden mielenkiinnon työväenkirjallisuutta ja -kulttuuria kohtaan voi liittää tutkimusmaailmassa tapahtuneisiin muutoksiin, kuten arjen historiaa ja luokkaa kohtaan virinneeseen intoon. Historiaan kohdistuvassa tutkimuksessa ”pienellä” (kuten naisilla, arjella ja työväellä!) on nykyisin väliä. Arkistoihin unohtuneita kirjoituksia ja uusia aineistoja on nostettu esiin, ja luokan rinnalle valokeilaan on nostettu muita eron tekijöitä, kuten sukupuoli.

Oma kiinnostukseni työväenkirjailijoita ja Joukkosydäntä kohtaan juontaa juurensa projektiin ”Kuviteltu kansa, kuviteltu sivistyneistö” (http://kuviteltukansa.utu.fi/), jossa tutkimme 1900-luvun alun kansa ja sivistyneistö -suhteita. Kiinnostuin siitä, mitä työväki itse sanoi itsestään, kun pääsi oman kirjallisen instituutionsa myötä ”ääneen”. Innostuin erityisesti runoilija Hilja Liinamaa-Pärssisestä, jonka vankilassa kangasriepuihin kirjoitettuja runoja päädyin tutkailemaan Työväen Arkistoon. Tutkin Ruotsiin sisällissodan jaloista paenneen Kössi Kaatran tuotantoa ja matkasaarnaaja, työväenaktiivi Esa Paavo-Kallion merkillistä elämää ja lähinnä omakustanteina ilmestynyttä tuotantoa. Kaikkien näiden (eriasteisesti) unohdettujen kirjailijoiden tutkimiseen Joukkosydän tarjosi runsaasti tietoa ja langanpäitä, joita lähteä seuraamaan.

Joukkosydän kuuluu siinäkin mielessä klassikko-osastoon, että tätä työtä ei kukaan tule tekemään uudelleen. Teos on aikansa tuote, monipuolinen ja uraauurtava teos, välttämätön ja väistämätön tutkimus jokaiselle työväenkirjallisuuden historiasta kiinnostuneelle tutkijalle. Teos on tärkeä myös eräänlaisena kirjallisuuden vastahistoriana. Palmgrenin Joukkosydän avaa maailman, joka on ollut vaarassa tallautua kansakunnan kaappien päälle nostettujen ”suurten” kirjailijanimien jalkoihin.

Kati Launis

Posted in Kirja-arvostelut | Kommentit pois päältä artikkelissa Joukkosydän – työväenkirjallisuuden ohittamaton klassikko

Väki Voimakas 24 Työväenliikkeen kirjaston kirjaillassa 8.12.2011

Onko sukupuolella merkitystä työmarkkinoilla? Millainen rooli miehillä ja naisilla on ollut suomalaisessa palkkatyöyhteiskunnassa eri aikoina? Miltä nykypäivän työmarkkinat näyttävät sukupuolten tasa-arvon näkökulmasta?

Tervetuloa kuuntelemaan ja keskustelemaan

Työväenliikkeen kirjastoon (Sörnäisten rantatie 25, Helsinki)

torstaina 8.12. 2011 klo 18.00-19.30

Illan keskustelu työn ja sukupuolen yhteen kietoutumista pohjautuu Työväen historian ja perinteen tutkimuksen seuran vuoden 2011 vuosikirjaan Työtä tekee mies, nainen (Väki Voimakas 24). Kirjassa pohditaan eri näkökulmista sukupuolen merkitystä työmarkkinoilla, työpaikoilla ja työntekijöiden kokemuksissa. Kirjan toimittajat Eerika Koskinen-Koivisto ja Kirsi-Maria Hytönen esittelevät kirjaa. Keskustelemassa tutkijat Tapio Bergholm, Ritva Savtschenko ja Linnea Alho.

Vapaa pääsy, kahvitarjoilu.

Posted in Uutiset | Kommentit pois päältä artikkelissa Väki Voimakas 24 Työväenliikkeen kirjaston kirjaillassa 8.12.2011